Якщо людина вміє рахувати, вона купить електромобіль.


Як в Україні та Чехії живуть «зелені» автівки

«Класний моцик, а де в ньому вставляються батарейки?» - відомий жарт фільму «Поліцейська академія» сьогодні втратив присмак фантастики. Із кожним роком на вулицях міст України їздить все більше авто «із батарейками». А постійне здорожчання пального змушує задумуватись про електромобілі навіть найбільших скептиків та любителів гулу двигунів.

Згідно нещодавно презентованої Міністерством інфраструктури стратегії «Drive Ukraine 2030», частка продажу електрокарів в Україні до 2030 року повинна зрости до 50% ринку. Уже зараз статисти констатують зростання попиту у 2,7 рази. Тож цей пункт стратегічного документа можемо оцінити як реалістичний.

Окрім того, в МІ розраховують на відкриття заводів із їхнього виробництва. Також в міністерстві сподіваються на будівництво в Україні Tesla Gigafactory з виробництва акумуляторних батарей та сонячних панелей. Ці завдання однозначно для нас є більш амбітними.

15 років тому у Чехії власника одного із перших електрокарів запитували: «Це ж скільки треба кабелю, щоб їздити на такій машині. У вас вистачить?» - пригадує Яромир Марушинец, який нині вже очолює Асоціацію електромобільного промислу в Чехії. Якими ж «електрокарними» питаннями задаються сьогодні як у Європі, так і в Україні та як скоро авто із двигунами внутрішнього згорання іменуватимуть «ретро» – читайте далі в матеріалі.
Електромобілі в Україні: курс на екологію та енергозбереження
Минулоріч в Україну продали більш як 3,5 тисяч електромобілів. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року, за даними асоціації "Укравтопром", попит на автомобілі, що працюють виключно на електротязі, виріс на 227%.

Для виконання цілей Національного плану дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року кількість зареєстрованих електромобілів повинна складати близько 100 тисяч. У 2017-му міністр інфраструктури Володимир Омелян презентував концепцією реформи щодо стимулювання розвитку ринку електричного транспорту в Україні.

Очільник міністерства зазначив, що цілі будуть реалізовані в рамках трьох компонентів, синхронізованих у часі:

- В рамках першого компоненту, який триватиме п'ять років, ми розвиваємо ринок електричного транспорту. В рамках другого, десятирічного компоненту, ми плануємо залучити стратегічних інвесторів у виробництво готової продукції – електричного транспорту та зарядних станцій. Третій, фінальний компонент, який триватиме 15 років, спрямований на локалізацію виробництва компонентів до електричного транспорту, особливо батарей, а також компонентів до зарядних станцій.

86% на сьогодні складають б/у авто. Електрокари частіше обирають кияни, харків'яни та одесити. Що ж до марок, то у фаворі, як і раніше, залишаються бюджетні Nissan Leaf, його придбали майже 2 тис українців. Наступною за популярністю моделлю стала BMW, на третьому місці Tesla Model S. Також в ТОП-5 увійшли Ford Focus і Fiat 500.

Із 1 січня 2018 року розпочалося поступове зменшення ввізних мит на автомобілі з ЄС у межах Зони вільної торгівлі. Цього року мита складають від 5% до 7,3% у залежності від об'єму двигуна. Тоді як електромобілі із-за кордону можна ввозити взагалі без сплати податку на додану вартість (ПДВ) та акцизу. Нагадаємо, ВР ухвалила в цілому законопроект № 6776-д про внесення змін до Податкового кодексу.

Нові пільги на ввезення електрокарів стимулюватимуть попит українців на цей екологічний вид транспорту, - переконані у Держенергоефективності.
Та чи не виникнуть проблеми у зв'язку з порушенням конкуренції та зобов'язаннями України за Угодою про асоціацію з Євросоюзом?

Як відзначає експерт Парламентської експертної групи з євроінтеграції Руслан Ткаченко, законодавство ЄС передбачає можливість встановлення податкових пільг, пов'язаних із стимулюванням використання електромобілів.

Так, у статті 19 Директиви 2003/96/ЄС передбачено, що Рада ЄС може дозволити податкові звільнення або скорочення на основі певних політичних міркувань.

Приклад, імплементаційне рішення Ради ЄС 2016/2266 про дозвіл Нідерландам застосовувати зменшену податкову ставку на електроенергію, яка постачається до станцій зарядки електричних автомобілів.

Водночас податкові звільнення можуть бути розцінені як державна допомога. Згідно з правом ЄС, будь-яке втручання, яке надає економічну перевагу конкретному підприємству або сектору виробництва, що супроводжується відповідними витратами державних ресурсів, є державною допомогою.

У цьому контексті податкові пільги для електромобілів, передбачені обома законопроектами, становлять державну допомогу і вона, відповідно до Угоди про асоціацію, допустима, оскільки не містить несприятливого впливу на умови торгівлі між Україною та ЄС.
Їдемо недалеко, але дешево і екологічно
У Черкасах нараховують більше 150 електромобілів, тоді як рік тому ця цифра не сягала і сотні. Наш обласний центр один із небагатьох в Україні, де їздить і еко-таксі. Тож прихильники екологічного виду транспорту можуть не обмежуватися їздою в електричних тролейбусах.

"CabLook Taxi" вже встигло скласти конкуренцію традиційним фірмам не лише завдяки чистоті салону і безшумності, а й через зручний додаток та безготівкий розрахунок. У такий спосіб знайомлять містян із сучасними технологіями та разом із тим виховують відповідальність, адже кожний виклик та клієнт - верифікований.

Про переваги та недоліки еко-транспорту говорили із автором ідеї та засновником "CabLook Taxi" Олександром Галушкою.

Перш ніж створювати сервіс, апробував новацію на собі.

Розповідає, що перше його авто було звичайним, із двигуном внутрішнього згорання. Електрокар замовив ще у 2016-му в Штатах. Обрав, як і більшість українців, найбюджетніший Nissan Leaf. Екологічні авто дорожчі за звичайні через дороговартісну батарею. Заряду якої вистачає в середньому на 150 км, тож для їзди містом – ідеальний варіант. Поїздку електрокаром можна спланувати в радіусі 30-40 км за містом. Подорож на більш далекі відстані треба будувати, опираючись на карту зарядних станцій по Україні.

Середня окупність авто – 2,5 роки, тоді як на пальному Олександр на рік економить більше тисячі доларів. Щодо проходження техогляду, то цей процес не відрізняється від звичайного авто. Навіть займає менше часу через відсутність двигуна.
Серед переваг невеликого міста відзначає можливість заряджати авто не на заправках, а у приватному чи гаражному секторі. Тож, залишивши авто заряджатися на ніч, ви повністю забезпечені енергією на наступний день.

Дискомфорту власникам все ж додає невелика кількість заправок у місті, адже це авто не має стояти, зупинки краще використовувати для підзарядки. Як і звичайним авто, на заваді електрокарам стають погані дороги, амортизація на таких автомобілях дорожча.

До законодавчих новацій ставиться скептично. Каже, підтримки з боку держави на собі не відчуває. Через зростання попиту та хайп, ціни на аукціонах США дещо зросли. Не увінчались успіхом і спроби облаштувати в місті зарядну станцію.

- Звертався в Обленерго щодо встановлення в середмісті зарядної станції. Я готовий буду платити за електроенергію, нехай люди заряджаються. Але бюрократичних моментів надто багато, тому так і не встановили.
Їздить на електрокарі і черкащанин, власник ІТ-компанії «eKreative» Віктор Євпак.

Каже, у електромобіля набагато більше переваг, аніж недоліків:

- Електромобіль дуже маневрений, швидкий, тихий, м'який в їзді, навіть черкаські ями відчуваються не так сильно. Це авто низьке, тому їжджу обережно. Вистачає на 2 години безперервної їзди, але є рекуперація. Я маю багато знайомих, які пересіли із люксових авто на електромобілі, залишили бензинові машини вищого класу, наприклад, «Мерседес». Зручний у користуванні, коробка-автомат, в основному у процесі керування задіяна одна нога, одна рука. Дуже тихий, не треба гучно вмикати музику, щоб її почути. Нескладний технічний огляд, - розповідає Віктор.

Серед недоліків відзначає потребу в підзарядці та ускладнення подорожей на далекі відстані:

- У тебе постійно в думці: чи надовго вистачить заряду батареї. Це так само, як телефон – він важливий, тому думаєш про його роботу. За місто їжджу на невеликі відстані – 30-40 км на годину. Добре, що я маю приватний будинок, за нижчим нічним тарифом я спокійно заряджаю авто. А якщо це квартира – процес зарядки ускладнюється. Також дещо швидше стираються колеса, бо велика швидкість при старті. Було б зручно, якби в місті були заправки, наприклад, біля магазинів. Так само варто збільшити кількість зарядних станцій і поза містом.

На переконання Віктора, зниження податкових навантажень недостатньо, аби був якісний попит.

- Європейська практика показує, щоб був якісний попит на електромобілі, варто не тільки скасувати чи зменшити податкові навантаження. Потрібна інтенсифікація у формі субсидії, наприклад, коли держава, яка зацікавлена у зникненні шкідливих авто, повертає частину коштів.
Якщо людина вміє рахувати, вона купить електромобіль
Уявіть: ви стоїте в гаражі, де ввімкнений двигун авто. Звісно, ви не зможете довго там перебувати. Місто – це великий гараж, і дихаємо ми тими самими шкідливими викидами
Очільник Асоціації електромобільного промислу в Чехії Яромир Марушинец нещодавно повернувся із конференції в Польщі, на якій обговорили актуальні питання щодо розвитку та популяризації електрокарів. Каже, був здивований, що на заході було так багато українців.

У Чехії в 2017 році налічують 1475 пасажирських електромобілів, є 270 станцій, їхня кількість щороку зростає на 55% на рік.

У Яромира в одного із перших в Чехії з'явився електромобіль. Пригадує, як 15 років тому в нього запитували: «Це ж скільки треба кабелю мати, щоб підлючатися до розетки і їздить по місту». Зараз він не лише користувач, а й активний популяризатор та розробник новацій. На сьогодні обіймає посаду директора Центру комп'ютерних та інформаційних послуг університету технологій у Брно.

Членами Асоціації електромобільного промислу є не лише водії електрокарів, а й бізнес, розробники авто, навчальні заклади.

- Електромобілями я зацікався давно. Сьогодні це для мене і професія, і хобі. І в мене перша машина була на газу, але уявіть: ви стоїте в гаражі, де ввімкнений двигун авто. Звісно, ви не зможете довго там перебувати. Місто – це великий гараж, і дихаємо ми тими самими шкідливими викидами. До того ж, ми маємо розглядати електричний транспорт не лише як альтернативний засіб пересування, але й через призму енергоефективності та енергонезалежності. Електрику ми можемо виробляти самі, тоді як пальне – імпортуємо, - переконаний Яромир Марушинец.

Кількість авто на електриці в Чехії щороку зростає, так само збільшується і кількість зарядних станцій, половина із них – безкоштовні, наприклад, біля супермаркетів.

Запитуємо про ціни на електрокари в Чехії. Яромир розповідає, що по суті електромобіль можуть дозволити собі багато людей. Адже не обов'язково брати більш дорогу «Tesla» чи «BMW», вибір бюджетних марок достатній.

- Але ж варто пам'ятати, що коли ти купуєш машину із двигуном внутрішнього згорання, укладаєш ще один умовний договір на додаткові витрати: пальне, дороге обслуговування, заміна масла тощо. Той, хто вміє рахувати, обере електромобіль. У електромобіля немає таких великих проблем із технічним оглядом, проблем із гальмами, ремісією. Є великі переваги і у водінні, зокрема набагато простіше жінкам. А в «Tesla» є навіть автопілот.

Пан Яромир свого часу працював над створенням кар-шерінгу, яке вже є у Празі. Однак продав бізнес іншому інвесторові, тож проект так і не став успішним у Брно.

Асоціація проводить низку виставок, заїздів містом, влаштовує еко-дні, аби чехи приходили та дізнавалися, що є такі авто, і вони не просто екологічні, а й зручні.
Чеські розробники не втомлюються створювати технічні ноу-хау. Наприклад, нещодавно тут перебудували класичну «ŠKODA» в електромобіль. Також готують новий вид батареї, на заряді якої можна їздити більше тисячі кілометрів.

Для заохочення покупців і збільшення попиту на електрокари, європейські країни застосовують різноманітні стимули, в тому числі і фінансові. У багатьох країнах покупці можуть розраховувати на податкові пільги або субсидії. Електричні, гібридні і інші авто в Чехії на альтернативному паливі звільняються від дорожнього податку.

Уряд Чехії підготував низку заходів щодо стимулювання продажів електромобілів. Власників хочуть звільнити від сплати державного мита за реєстрацію транспортного засобу та плати за проїзд по автомагістралях.

Ці заходи є частиною урядового «Плану з розвитку автомобільної промисловості ЧР». Документ знаходиться на стадії внесення правок, тому перелік пільг ще може змінитися.

Електрокарам почнуть видавати номерні знаки нового типу. Вони будуть відрізнятися від стандартних кольором і надаватимуть водієві право проїзду по виділених смугах для громадського транспорту.

Крім того, планується дозволити комбінувати державні дотації на покупку електромобілів з оперативним лізингом, а підприємцям спростити процедуру списання таких машин.
Автор: Олена Шаповал

Матеріали публікуються в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа». Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора(ів).
0 коментарів

Коментарі

avatar