Реклама

molli

Це не просто шмат землі, – черкаський аеропорт очікує на відродження (фото)

Облуплені стіни, порожні приміщення, замість гулу турбін літаків – дзюрчання води, яка протікає крізь дах. Саме так сьогодні зустрічає відвідувачів черкаський аеропорт. Однак старші черкащани пам’ятають часи, коли 1984 року потужність тоді ще нового аеропорту сягала 1000 пасажирів на добу.

Не один десяток років про «Аеропорт Черкаси» згадували лише як про борговий тягар. Однак на початку 2016-го Уряд запалив світло в кінці тунелю, затвердивши Державну цільову програму розвитку аеропортів на період до 2023 року, до якої увійшли 17 аеропортів України, серед яких і черкаський.

В обласній адміністрації розраховують і на кошти Євросоюзу.

Чим нині живе аеропорт та які перспективи має – читайте далі у матеріалі. 

Назад у минуле

“Аеропорт Черкаси» був побудований у 1984 році і на той час вважався одним з найбільших за об’ємами авіаперевезень аеропортом на території України. Завдяки вигідному місцю розташування в центрі країни та міжнародному статусу, черкаський аеропорт обслуговував до 80 рейсів на добу.

Однак з розвалом Радянського Союзу та переходом до ринкової економіки, у 1992 році “Аеропорт Черкаси” втратив свій «міжнародний» статус, і став обслуговувати лише поодинокі внутрішні чартерні рейси. Здебільшого використовувався як запасний аеродром.

Зважаючи на збитковість підприємства, у 2002 році “Аеропорт Черкаси» закрили.

Через шість років, у травні 2007 року, після довготривалої підготовки працівники аеропорту та ретельної перевірки всієї інфраструктури спеціалістами Державіаслужби України, “Аеропорт Черкаси” відновив свою роботу.

З метою подальшого розвитку та залучення інвестицій, керівництво аеропорту ухвалило рішення про початок робіт із присвоєння аеропорту міжнародного статусу. Протягом наступних двох років реконструювали аеровокзал та злітно-посадкову смугу.

Однак навіть після присвоєння у травні 2009 року комунальному підприємству «Аеропорт Черкаси» міжнародного статусу, аеропорт більше 5 років не працював за прямим призначенням.

Лише 2 вересня 2014 року в міжнародному “Аеропорту Черкаси” вперше, після багаторічного простою, здійснив посадку літак EMBRAER ERJ-145EP, що виконував міжнародний переліт за маршрутом Цюріх – Черкаси – Цюріх, на борту якого перебувала молодіжна збірна Швейцарії.

Приліт швейцарців в аеропорт міста Черкаси став справжньою історичною подією в житті як співробітників аеропорту, так і всього обласного центру.

Після посадки у міжнародному “Аеропорту Черкаси”, повітряне судно отримало кваліфіковане наземне обслуговування на високому європейському рівні, що дозволило аеропорту підтвердити статус міжнародного.

Сьогоднішні будні черкаського аеропорту

Олена Качуріна Фото: Нова Доба

Уже третій рік комунальне підприємство «Аеропорт Черкаси» очолює Олена Качуріна. Нині тут працює лише 28 осіб, це мінімальна кількість для обслуговування. Існує аеропорт в основному за рахунок оренди, проте якість орендних площ бажає кращого. Тому пошуки орендарів даються нелегко. Вдарило по кишенях  і підвищення мінімальної зарплати працівникам.

На сьогодні лише на ремонт даху необхідно близько мільйона гривень.

100 тисяч гривень на місяць – це максимум, який заробляє аеропорт. Враховуючи те, що практично вся сума йде на зарплати, борги минулих років та ремонт техніки.

На початку нашої розмови із керманичем до кабінету заходить один з організаторів автофестивалів Андрій Яроменко…

Качуріна відзначає, що саме регулярне проведення таких заходів і повертає аеропорт до життя. До прикладу, минулого літа на території аеропорту відбувся фестиваль швидкості «SUN DRIVE FEST», куди з’їхалися автогонщики із усієї України.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Повітряні трюки, літаки з усієї України й звуки року, – у Черкасах розпочався фестиваль авіації (фоторепортаж, відео)

Уже традиційним для Черкас став фестиваль малої авіації. Цієї весни його проведення запланували на кінець травня. Організатори – агентство польотів “City Fly”. Молоді ентузіасти не втрачають надії на цілковите відродження аеропорту.

– Перший фестиваль був більш закритого типу, однак вже на третій зібралися аж три асоціації малої авіації, – розповідає Олена Качуріна. – Нині великий попит на оглядові польоти, час практично весь розписаний. Зважаючи на зацікавленість черкащан, ми йдемо на поступки та знижуємо вартість аеропортових зборів.

На сьогодні на територію аеропорту сідають в основному чартерні рейси, здійснюються оглядові польоти. Минулого року послугами аеропорту скористалися більше тисячі пасажирів, тоді як чотири роки тому – лише 16.

Директор зауважує, що пілоти, які прилітали із інших міст України, відзначали хороший стан злітної смуги.

– Вона порівняно у доброму стані, однак для певного типу літаків її потрібно готувати, наприклад, для боїнга.

Фестиваль малої авіації

У 2015 році здійснили діагностику злітно-посадкової смуги. Фахівці дійшли висновку,  що смуга придатна для активної експлуатації і може приймати літаки вагою до 190 тонн. Заливку тріщин на смузі тоді оцінили у 10,5 млн грн.

Окрім цього, аеропорту необхідне дороге обладнання, яке «демонтували» у роки безвладдя. Зокрема світлосигнальну систему, систему автоматичної посадки тощо. Таке обладнання не виготовляють в Україні. При залежності від курсу валют, про технічне оснащення поки що залишається лише мріяти.

Того ж 2015 року, розповідає Качуріна, планували запустити рейси до Болгарії. Але вартість квитка не витримала конкуренції із Києвом.

– Ми залучали невеликі літаки, по 36 пасажирів, аби заповнити рейс, вивчити попит. Але ж ціна за 1 місце була надто дорогою. Тоді були готові зменшити аеропортові збори на 50%, аби тільки запустити рейси. Перші рейси завжди збиткові, але в нас не було підтримки, авіакомпанія не хоче брати витрати на себе. Аеропорти у всьому світі самодостатні, але потрібний старт.

Про розробку проектної документації

Наприкінці 2016-го року депутати Черкаської обласної ради проголосували за виділення двох мільйонів гривень на виготовлення проектно-кошторисної документації на реконструкцію КП “Аеропорт Черкаси”.

Роботи з виготовлення проектно-кошторисної документації були розпочаті, але всі кошти освоїти не встигли. Тому їх довелося виділяти знову.

Проектно-кошторисна документація дасть змогу у майбутньому претендувати на додаткове фінансування, яке передбачене Постановою КМУ від 24 лютого 2016 року “Про затвердження Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року”.

У програмі розвитку вказані для фінансування 17 летовищ. Зокрема, це аеропорти “Бориспіль” та “Київ”, аеропорти “Львів ім. Данила Галицького”, “Харків”, “Одеса”, “Дніпропетровськ”. Також у програмі вказано аеропорти у низці інших обласних та районних центрів: “Запоріжжя”, “Херсон”, “Кривий Ріг”, “Рівне”, “Ужгород”, “Чернівці”, “Полтава”, “Тернопіль”, “Вінниця”, “Суми” та “Черкаси”.

Варто зазначити, що відповідно до вищевказаної Постанови злітні смуги передадуть до державної власності. Проте приватизації вони не підлягатимуть.

– Шкода, що за аеропорт взялися практично в останню чергу, хоча цей об’єкт дійсно може стати бюджетоутворюючим. Деякі депутати розглядають його просто як шмат землі. Не всі розуміють, що реконструкція аеропорту суттєво пришвидшить розвиток регіону. Ті ж інвестори прилітатимуть не до Києва, а одразу в Черкаси, зароблятимуть і перевізники, і готелі. Область оживе. Часто говорять: навіщо нам аеропорт, якщо у нас недалеко Київ. Подивіться, як літає Європа, а як ми (показує онлайн-карту польотів літаків системи “Флайтрадар”, – ред.). Чим більше літаків, тим нижчі будуть ціни на квитки. У нас дуже зручне місце розташування, все потрібно використовувати, – розповідає Олена Леонідівна.

“Подивіться, як літає Європа, а як ми”, – Олена Качуріна

Директор аеропорту пригадує, що на перших міжнародних рейсах аеропорт суттєво підзаробив.

– Якшо сідає боїнг на 100 осіб – це 2 години роботи аеропорту. За цей час підприємство заробляє 70 тис. грн.

Працюють над стратегією розвитку аеропорту і в облдержадміністрації. За словами заступника голови Черкаської ОДА Ярослава Березаня, обласна влада максимально сприятиме тому, аби забезпечити аеропорт фінансуванням.

Аби мати можливість розвивати аеропорт, у облдержадміністрації розраховують на кошти Європейського Союзу.

– Після того, як буде розроблена проектно-кошторисна документація, будемо звертатися до Кабміну про розширене фінансування цього проекту. Ми вважаємо, що аеропорт для області дійсно розвитковий проект. Він розташований геофічно вигідно – центр України. Поряд – залізниця. Наразі не передбачено, що залізнична гілка заходитиме на територію аеропорта, однак у проекті це заплануємо. Таким чином пов’язуватимемо «Аеропорт Черкаси» і залізничну станцію ім. Т.Шевченка у Смілі. Сподіваємося, що зацікавимо інвесторів. У всіх країнах світу біля аеропорту намагаються будувати невеликі переробні чи сортувальні підприємства, поштові сервіси чи логістичні центри. Це все на меті, але зараз зосереджені на проектно-кошторисній документації. Її обіцяють завершити за 2 місяці, – коментує Березань.

Як йдеться в Постанові Кабміну від 16 листопада 2016 року №827, на підтримку регіональної політики передбачені 652 500 тис грн.

Обласне керівництво обіцяє, що результати роботи отримають вже у 2017 році.

Довідково:

1984 рік – у Черкасах один з найбільших аеропортів в УРСР, який мав статус міжнародного і приймав літаки масою до 185,5 тонн, обслуговуючи до 80 рейсів на добу;

1992 рік – аеропорт втратив статус міжнародного і перестав приймати міжнародні рейси. З більш ніж 1,5 тисячі співробітників керівництву вдалося залишити на робочих місцях тільки співробітників, які обслуговують чартерні рейси та аварійні посадки;

2002 рік – аеропорт був закритий;

2007-2009 роки – роботу аеропорту «Черкаси» було відновлено, поки заявка про міжнародний статус перебувала в розгляді уряду України, аеропорт був ретельно реконструйований, зокрема суттєво оновили злітно-посадкову смугу і аеровокзал;

2009 рік – надання комунальному підприємству «Аеропорт Черкаси» статусу міжнародного, що дозволяє приймати вантажні і пасажирські літаки міжнародних рейсів.

2014 рік – на смуги черкаського аеропорту приземлився літак EMBRAER ERJ-145EP, на борту якого знаходилася молодіжна збірна Швейцарії.

2
Коментарі

avatar
1 Теми коментарів
1 Відповідь по темі
0 RSS
 
Вподобаний коментар
Популярний коментар
2 Коментарі автора
infomistЕвгений Нещодавні автори
Евгений
Евгений

А можно узнать, зачем городу с населением в 280тыс. чел международный аэропорт?

infomist
infomist

Аеропорт потрібний не лише Черкасам, а всьому регіону. Згадайте, що лише до Умані на Новий рік приїздить близько 40 тисяч хасидів, але вони летять або в Київ, або Одесу. Якби ви прочитали матеріал, то побачили б, як літає Європа, а як Україна…

Реклама

Реклама