Реклама

molli

Оптимізація та скорочення як шлях до процвітання, – головний банкір області

DSC06295

Оптимізація мережі банківських представництв, черги безробітних банкірів, нестабільний курс валют, втрата довіри клієнтів… Як у таких умовах виживають банки у Черкасах і області та про перспективи банківської системи загалом – про все це «ІнфоМІСТ» розпитував у начальника обласного управління Національного банку України Сергія Забудського.

 

Наприкінці минулого року розпочалася реорганізація центрального апарату Національного банку України, а за ним і його регіональних управлінь. Сергію Анатолійовичу, розкажіть, у чому полягають ці зміни і який результат вони принесли насьогодні?

Сьогодні діє стратегія розвитку банківської системи, відповідно якій розроблена програма змін як у Національному банку України, з метою виведення його на рівень провідних європейських центральних банків, так і в усій банківській системі загалом. Перший крок програми – це трансформація та реорганізація Національного банку України. Основними напрямками реорганізації є: спрощення організаційної структури; реформування процесів; приведення чисельності персоналу у відповідність до європейських стандартів; відмова від непрофільних функцій та активів. Передусім, це болючий процес скорочення чисельності працівників, який розпочався у січні цього року. В територіальному управлінні Національного банку скорочено службу банківського нагляду, підрозділ валютного контролю та ліцензування, попереджений про скорочення відділ економічної роботи та грошово-кредитних відносин, юридичний сектор, відбувається часткова передача функцій, які здійснюють обслуговуючі служби на аутсорсинг). У подальшому очікується, що територіальні управління Нацбанку, в основному, будуть здійснювати лише емісійно-касову роботу, спрямовану на забезпечення економіки регіону готівкою. Крім того, планується створити єдине вікно, яке буде займатися інформаційною політикою, прийомом звернень громадян, наданням їм роз’яснень та допомоги у вирішенні проблем із банківськими установами регіону. Це основні функції представництва центрального банку в області.

Але ж від такої реорганізації клієнтів побільшає у службі зайнятості…

На жаль, так. Банк – це комерційна установа, і основна мета його діяльності – отримання прибутку. На сьогоднішній день, приміром, така функція, як кредитування зведена до мінімуму. Банки продовжують кредитувати, але у невеликих обсягах. Серед іншого, це призводить до зменшення кількості банківських працівників, яким у подальшому важко знайти роботу. А от співробітники Національного банку, які здійснювали контрольні функції, відповідно до Закону України “Про засади запобігання і протидії корупції” взагалі протягом року не мають права працювати у банківських установах. До того ж, специфічна банківська освіта обмежує у виборі іншої роботи поза банківською системою.

А як бути із випускниками-банкірами? Для них така реорганізація додає у майбутнє певної невизначеності.

В системі Національного банку були свої навчальні заклади: Українська академія банківської справи, Університет банківської справи (у регіоні – Черкаський інститут банківської справи). Наразі Національним банком ухвалено рішення про передачу Черкаського інституту банківської справи під юрисдикцію Міносвіти, бо утримання закладів освіти не є профільним для центрального банку. З цієї ж причини відповідно виведено із структури Національного банку телеканал «БТБ».

22_big

Повернемося до скорочення кількості працівників НБУ. Чи не додасть це перепон для ваших клієнтів? Великі черги, як побічне явище, не з’являтимуться?

Ми живемо в еру технологічного прогресу. Нині технології дозволяють в онлайн режимі здійснювати різноманітні операції. Якщо раніше банківська система складалася з головного банку, філій, відділень, то з часом таке поняття, як філії почало зникати. Завдяки програмним засобам сьогодні чимало банків в Черкаській області представлені відділеннями із мінімальною кількістю працівників: касир, який приймає готівку, операціоніст, який вносить дані в комп’ютер і керівник відділення.

x_b9164b43

Нині серед людей активно тиражується інформація, що долар восени коштуватиме вже по 30 гривень. Як ви можете це прокоментувати та чи дає Нацбанк якість прогнози стосовно здорожчання/здешевшання долара США?

Сьогодні спрогнозувати яким буде курс не може ніхто. Який би не був обдарований економіст, сказати яка буде вартість гривні по відношенню до євро чи долара – неможливо. Якщо ми говоримо про курсову стабільність, то ми говоримо про те, що повинна бути в першу чергу стабільність політична, економічна. А ми зараз маємо незавершений військовий конфлікт на Сході. Тому сказати, що завтра долар буде по 30 гривень – це безвідповідально і тут неможливі будь-які економічні розрахунки. Нацбанк відійшов від практики встановлення орієнтирів щодо курсу національної валюти по відношенню до іноземних. Сьогодні це відбувається вільно на міжбанківському ринку, залежно від попиту і пропозиції. Якщо скінчиться війна і буде вирішено питання реструктуризації зовнішньої заборгованості – можливе зміцнення національної грошової одиниці.

Якщо у людей є певні грошові заощадження, як із ними краще вчинити, щоб вони не знецінилися?

Тут єдиного рецепту немає. Дехто вкладає їх в іноземну валюту – у цьому є сенс. За останній рік-півтора наша гривня девальвувала і суттєво. Якщо хтось мав 10 тисяч доларів два роки тому і 10 тисяч доларів сьогодні, то це, як кажуть, «дві великі різниці». Але ефект відчують ті, хто ці кошти мав до кризи. Якщо брати до уваги позитивний сценарій, стабілізації ситуації, зберігання заощаджень в іноземній валюті чи золоті – це не найефективніший спосіб. Якщо проаналізувати відсоткові ставки за депозитами, які пропонують банки в національній грошовій одиниці за останні півроку, то вони звичайно вигідніші. Але проблема в іншому – значно впала довіра громадян до банківської системи.

image22661589_bd6df7753f2d08a3fcb443817fe1f470

А як банки збираються повертати цю довіру? Адже від її втрати вони ж і страждають в першу чергу.

Втрата довіри це вже наслідок. Причина – у загальній економічній ситуації у країні. Банки втрачають свою платоспроможність. Коли людина поклала кошти у банк, а тепер не може їх забрати, то бажання в подальшому нести їх у банк в неї зникне надовго. Між тим, за 2014-2015 рік у нас в області із 64 банківських представництв закрилися 28. Із них 22 – вже відправлені на ліквідацію, 6 – під дією тимчасової адміністрації.

Крім того, в нас є банки, у яких не введена тимчасова адміністрація, але вони мають фінансові проблеми і не повертають людям кошти. Ці банки створюють негативне сприйняття банківської системи загалом. Адже, напрацьовану роками репутацію можна перекреслити одним невдалим вчинком.

У такому випадку, як людям не помилитися у виборі банку?

Є відповідні рейтинги банків за розмірами активів, інформація щодо власників істотної участі банків, а також необхідно звертати увагу на відгуки вкладників в частині своєчасного виконання зобов’язань перед ними. Але репутацію банку роблять і їхні працівники. Єдине, що можу порадити громадянам, це не довіряти банкам, які пропонують занадто високі ставки по вкладах. Бо людина, почувши про відсотки набагато вищі від ринкових, йде з метою отримати максимальну вигоду від розміщення своїх коштів. Але вона не думає про те, чому банк пропонує такі високі відсотки. А причина може бути одна – банк скоріше за все має фінансові проблеми. І для того, аби їх перекрити, він заманює людей високою відсотковою ставкою.

Якщо людині потрібна фахова порада, то завжди можна скористатися гарячою лінією Національного банку і отримати інформацію про будь-яку банківську установу. А саме, чи має вона фінансові проблеми та чи є на неї скарги. Ми отримуємо цю інформацію і завдяки скаргам вкладників.

 

Подібні публікації

Коментарі

avatar

Реклама

Реклама