Реклама

molli

10 порад українському філологові щодо успішного складання його учнями ЗНО з української мови та літератури (частина 2)

Багато років працюю у школі. Не один раз мої випускники складали ЗНО з української мови та літератури. Не було жодного випадку, коли б випускник одержав на цьому випробуванні нижчі бали за ті , які він мав у мене. Тому, здається, маю право порадити молодим зацікавленим колегам, як краще підготувати учнів до незалежного оцінювання знань з мови та літератури. Але відразу зауважу: це справа не одного місяця, навіть не одного року.

Перші 5 порад – ТУТ.

Порада шоста

У більшості колег, безперечно, виникне питання: коли знайти час на уроці (особливо у 10-11 класах) для повторення, систематизації знань? На мою думку, стане у пригоді мовна розминка, якою ми починаємо кожен урок мови, чи літературна розминка на уроці літератури. Вона займе 5-7 хвилин часу з використанням таблиці-опори. Маємо 4 такі загальні таблиці. Матеріал на них подано компактно, чітко, з використанням схем та умовних позначок. Таблиці мають постійне місце на магнітній дошці (сьогодні вони уже є і у електронному варіанті). Учні звикли до них. Вони знають: на кожному уроці, окрім ТКР, РЗМ, ми починаємо роботу із мовної розминки. Це сприяє глибокому, свідомому повторенню всього мовного матеріалу. Головне – урізноманітнити цю роботу, не перетворити її на нудне повторення правил. Подамо кілька варіантів мовної розминки.

1. Колективне читання правил із таблиці.

2. Показати на таблиці потрібне правили.

3. Назвати приклади на це правило.

4. Назвати винятки.

5. Гра третій зайвий.

6. Продовжити наведений ряд прикладів.

7. Прослухати речення, показати на таблиці, чим воно ускладнене.

8. Показати на таблиці пунктограми прочитаного речення.

9. Якій структурній схемі відповідає назване речення?

10. Дати повну характеристику цього речення.

11. Показати на таблиці правила, на які були допущені помилки.

Як бачимо, варіантів мовної розминки безліч. Головне – зацікавити учнів, результат відчуєте незабаром.

Із літератури в 5-8 класах особливу увагу звертаю на матеріал з теорії літератури. Маємо таблицю, на якій уміщено матеріал з теорії літератури для цих класів. Використовувати її доцільно під час літературної розминки. Важливо навчити учнів порівнювати, розрізняти, здавалося б, споріднені, але і різні поняття: міф і переказ, легенда; оповідання й новела, нарис; уособлення й персоніфікація, алегорія, метафора.

У 9-11 класах уже працюємо з літературними таблицями-опорами. Це може бути, скажімо, план аналізу літературного твору, таблиця-опора для вивчення одного художнього твору, наприклад, роман Панаса Мирного та Івана Білика, чи таблиця-опора для загальної характеристики життєпису, скажімо, Василя Симоненка.

Порада сьома

Знання учнів повинні бути на особливому контролі у вчителя. Для мене мало тематичних контрольних робіт. Я постійно влаштовую заліки, захисти знань, практикуми, консультації, додаткові заняття. Учні готуються до заліку-співбесіди тиждень-два. У позаурочний час вони приходять із зошитом-копілкою, сідають біля вчителя і відповідають на 12 запитань з однієї лінгвістичної або літературної теми чи із якогось розділу.

Якщо учень просить перенести йому час заліку на пізніше або не готовий, він прийде іншим разам. Окремих школярів можна звільнити від цього виду контролю. На практикум запрошую того, хто не має певних правописних навичок з мови чи, скажімо, не вміє визначати віршовий розмір. Консультація призначається в тому разі, коли тема занадто складна, а учень був відсутній під час її подачі. Додаткові заняття сприяють вирівнюванню рівня знань у певному класі, вони підтягують слабшого учня.

Порада восьма

У 8-11 класах дирекція школи вводить у розклад занять факультативи чи курси за вибором. Традиційно учні 8-9 класів удосконалюють орфографічну грамотність на основі курсу, розробленого С.А.Омельчуком. 10-11 класи вдосконалюють синтаксис української мови за програмою С.Л.Глоби.

Крім того, традиційно з 11 класом протягом року ми тричі повторюємо всю програму ЗНО із української мови та один раз із української літератури(згадуємо письменника, його твори, героїв, проблеми, сюжетні вузли, особливості композиції).

Порада дев’ята

Останньою спробою досягнення успіху є індивідуальна робота з учнями у вчителя вдома. Вона стосується здебільшого тих випускників, кому треба одержати найвищі бали. Проводимо її протягом лютого-квітня щотижня 1-2 рази по дві години (одна—мова, друга—література). Цілком безкоштовно. Мене про це ніхто не просить, я прошу або вимагаю прийти і працювати. Частіше всього за це навіть не дякують. Таку долю ми вибрали собі самі.

Порада десята

І нарешті електронне тестування. Як би ми не повторили матеріал, а треба швидко, оперативно спланувати час, виконати тестові завдання і не наламати дров. Особливо у11 класі багато працюємо із тестовими завданнями на паперових носіях. Довідник О.М.Авраменка, М.Б.Блажко є основою у нашій роботі. Але нам дуже допомагає тест-ярлик із мови та електронний тренажер «Готуємось до ЗНО. Українська мова» О.М.Журенко, В.Л.Сідельник. ТОВ «Видавнича група «Основа» 2014.

Віриться, що пропонована нами система роботи викличе інтерес у вчителів-словесників, допоможе всім нам краще підготувати випускників до незалежного оцінювання знань. Сподіваюся: серед нас не знайдеться таких колег, які перекладуть свою роботу на плечі учнів чи направлять їх до репетиторів, розписавшись у власному безсиллі.

Коментарі

avatar

Реклама

Реклама