Реклама

molli

Про майбутні об’єднання: розірвуть чи затягнуть удавку ЖКГ черкаські багатоповерхівки?

2e8bf6f45fb2b01f7bc63e367c45fa81_XL
bc-news.com.ua

8 червня Президент України Петро Порошенко підписав закон №417-VIII “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, вступив в дію – 1 липня цього року. Тож власникам квартир у багатоповерхівках можна забувати про радянську управлінську систему та починати знайомитися із сусідами. Адже до 1 липня 2016 року мешканці мають зробити вибір: об’єднатися в ОСББ або ж із числа співвласників обрати на загальних зборах управителя.

Якщо співвласники цього не зроблять до вказаної дати або не створять ОСББ, то органи місцевого самоврядування проведуть конкурс і управителя визначать за його результатами. 

fcrxw3m2guqav4evtd2ke5s4kktfxyqd
Схема №1. Натисніть для збільшення

Законотворці стверджують, що у співвласників нарешті з’явиться реальна можливість управління. Звичайно за умови, якщо квартира чи нежитлове приміщення приватизовані. За словами фахівців, закон лише згрупував в одному місці правові норми, які раніше містилися в різних правових актах.

jpg_337
Фото: “Сегодня”

Однак знайшлося і чимало опонентів. Вважають, що закон по суті відцурався від мешканців багатоповерхівок разом з їхніми проблемами і будинками, скинувши тягар капітальних ремонтів.

Не подобається деяким жителям і нав’язливий управлінець, якого “приставить” орган місцевого самоврядування. Якщо підфартить – таким управлінцем стане колишній ЖЕК чи СУБ, який через конкуренцію буде вимушений надавати більш якісні послуги.

Ніхто не гарантує власникам квартир, що кошти не розкрадатимуть, а тарифи не завищуватимуть.

Можливо, що за “старою звичкою” орган місцевого самоврядування на конкурсі, де обиратимуть управлінця, встановить такі вимоги, що участь зможуть взяти лише свояцькі підприємства.

1450260267-5854

Назад у майбутнє

Залучити до створення ОСББ нас, українців, намагалися з початку 21 століття.

Перший крок – у 2001 році ухвалили Закон “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку”.

Другий крок –  згадка про ОСББ в Законі України “Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки”.

Плани програми були далекоглядні, однак із 45 тис очікуваних, створили на кінець 2014 року лише 16, 5 тис ОСББ. У Черкасах об’єдналися 153 багатоповерхівки.

Новий закон обіцяє більш радужні перспективи об’єднань.

За словами керівника проекту Групи Світового Банку “Енергоефективність у житловому секторі України” Гжегожа Гайди, у Європі шлях від ЖЕКів до управління власників пройшли ще у 1993-95 роках. У інших країнах зміни тривали 20 років, але Україна не має стільки часу, щоб чекати. Тому реформу варто пришвидшити.

– У результаті – міста Центральної Європи повністю відмовилися від фінансування житлового сектору. Ви не знайтете департаменту ЖКГ, у бюджеті міст ви не знайдете видатків на ремонти багатоквартирних будинків. Це все лягає на плечі власників, – говорить пан Гжегож.

Таким чином міста мають набагато більше грошей, які можуть вкласти в ремонт доріг, шкіл, лікарень. Так і має бути, переконаний Гайда.

– Власник відповідає за своє, а спільне – фінансується з міського бюджету. Мешканці стали свідомими, реалізують потреби руками управителів. Йому поручили функцію збору грошей, за ці кошти робить все: закупляє воду, тепло, електроенергію, ремонти, заходи щодо санітарних, пожежних норм. Це дешевше, бо кожний ремонт включає заходи з енергозбереження. Там споживають в 2-3 рази менше, ніж в Україні, – додав Гжегож Гайда.

thumb_88953_photogallery_f980
Схема №2. Натисніть для збільшення

Хто може стати управителем будинку

Управителя можна назвати менеджерем будинку, технічно, юридично та економічно грамотною людиною. Він займатиметься обслуговуванням, утриманням спільного майна будинку та прибудинкової території.

Власники багатоквартирного будинку для управління спільним майном мають право наймати як юридичну особу (компанію), так і фізичну особу (підприємця). Основні вимоги до них викладені в Правилах управління будинком, затверджених Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства ще в 2009 року.

“Управителя обирають на загальних зборах співвласників. Кожен співвласник (його представник) у голосуванні має кількість голосів, яка пропорційна загальній площі квартири чи нежитлового приміщення співвласника по відношенню до загальної площі”, – йдеться в проекті.

Всі зобов’язані виконувати рішення загальних зборів. Навіть якщо людина не була присутня, або голосувала проти. Для вибору управителя необхідно набрати 50% голосів, інші рішення вважаються ухваленими, якщо за них проголосують 75%. Співвласники, що були відсутні на зборах, зможуть висловити свою думку під час письмового опитування.

yvicli2fnz2isx7kbdjrmunme7zegyeq
Схема №3. Натисніть для збільшення

Нагадаємо, згідно з чинним законодавством, кожен співвласник ОСББ має тільки один голос (див. схему №1).

Співвласники та управитель укладатимуть договір, який передбачає взаємну відповідальність – управителя перед власником, а власників – перед управителем.

Зазначимо, що управитель може управляти десятками будинків, така практика вже існує. Якісь послуги управитель надає самостійно, або може наймати підприємства. Для віддалених будинків можна створювати своєрідні опорні пункти з персоналом, необхідним для обслуговування.

– Штат з обслуговування може складати від 3 до 7 осіб: бухгалтер, сантехнік, електрик, двірник тощо, – розповіла радник з правових питань Проекту Групи  Світового Банку Енергоефективність у житловому секторі Зоя Гоптій.

Вибір є? Що буде, якщо свіввласники не об’єднаються

Якщо мешканці багатоквартирного будинку не створюють ОСББ чи не обирають собі управителя на загальних зборах, то по завершенні одного року органи місцевого самоврядування проводять конкурс і за його результатами визначають управителя будинку.

– Багато кого лякає дата 1 липня 2016 року, мовляв, буде колапс. Насправді колапсу не буде, ця дата визначена для того, щоб спонукати мешканців до прийняття спільних рішень. Якщо будинок не визначиться з управлінням, його не залишать напризволяще, – каже Зоя Гоптій.

Важливо розуміти, що вибір органами місцевого самоврядування управителя для будинку – це вимушений захід для того, щоб будинок не залишився без належного догляду. Власники в будь-який момент можуть зібратися та ухвалити рішення про заміну управителя. Треба буде лише дочекатися завершення встановленого законом мінімального терміна для роботи управителя в один рік.

Однак, якшо управитель не надав послуг, чи їхня якість не відповідала умовам договору, то такий договір можна буде розірвати і достроково.

romanova

– Така байдужість черкасців може дуже боляче вдарити по їхніх кишенях. Оскільки у такому разі сфера впливу мешканців на визначення тарифу обмежується, – коментувала раніше начальник відділу сприяння ОСББ департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Інна Романенко.

Чи зможуть управителі конкурувати із ЖЕКами та СУБами?

За словами експертів, важливо, щоб управитель чи управляюча компанія приходили зі своєю базою. Можна взяти банківський кредит та скористатися ним для купівлі необхідного інвентарю.

Різниця в житті звичайного жеківського дому та ОСББ – рівно та, що буває між будь-якою справою у виконанні працюючого за мізерну зарплату бюджетника і кровно зацікавленого в результаті власника.

Як вже говорилося, можливо, що за “старою звичкою” орган місцевого самоврядування на конкурсі, де обиратимуть управлінця, встановить такі вимоги, що виграти або взяти участь зможуть лише свояцькі підприємства.

Основним джерелом фінансування ОСББ є внески співвласників.

На відміну від СУБів, ОСББ не сплачують державі 20 відсотків податку на додану вартість. Об’єднання не витрачає коштів на утримання виробничих та адміністративних приміщень, персоналу, транспорту, оргтехніки.

Зрештою, в рамках держпрограми енергозбереження, можна взяти кредит для придбання відповідних матеріалів і устаткування. При цьому, за законом, ОСББ можуть розраховувати на компенсацію 40% від вартості придбаного, якщо воно було використано на енергоефективні заходи.

Програма підтримки ОСББ діє в Черкасах з 2008 року. Загалом за ці роки з бюджету міста на капітальні роботи в ОСББ було спрямовано понад вісім мільйонів гривень.

Про цікаві нюанси нового законодавства

– Кожний співвласник багатоквартирного будинку має змогу отримати інформацію про те, хто є власниками інших квартир та нежитлових приміщень у цьому будинку – тобто, хто разом з ним є співвласниками спільного майна в будинку.

– Норма закону поширюється і на гуртожитки.

Якщо в гуртожитках є приватизовані житлові чи нежитлові приміщення, то цей будинок має статус багатоквартирного і на нього поширюється норма цього закону. Ті особи, які приватизували житло в гуртожитку, можуть ухвалювати  рішення стосовно управління свого будинку, як і решта багатоповерхівок.

Власники нежитлових приміщень (магазинів, перукарень, аптек, банків тощо) також ухвалюватимуть рішення, їхні голоси на загальних зборах розподілятимуться пропорційно до своєї площі.

Якщо ж власність комунальна – має бути представник територіальної громади, який представлятиме її на загальних зборах.

nxvutwd4jplii3maejwvbbnxaw5ducbi
Схема №4. Натисніть для збільшення

На які дії органів місцевого самоврядування чекають у Мінрегіоні? 

Важлива робота і робота в міністерстві, і на місцях, аби не зірвати реформу. Це стосується всіх і кожного з нас

– ЖЕКи мають списати зі своїх балансів і передати технічну документацію власникам, провести її інвентаризацію. Цей процес повинні проконтрювати органи місцевого самоврядування;

– передбачити в бюджеті кошти на наступний рік кошти на виготовлення документації;

– виділити прибудинкову територію, яка відповідно до закону вперше називається співласністю власників будинків. Тобто необхідно провести інвентаризацію документації на прибудинкову територію. Багато з них не мають технічної документації на землю взагалі.

Тож фахівці радять не чекати рішень Кабміну, а піднімати документацію БТІ, аби потім за рішенням місцевих рад передати і закріпити території за співвласниками.

DSC00169

– Ніхто не знімав цим законом обов’язку житлово-експлуатаційних підприємств, які надавали послуги з утримання споруд та території минулого року, проводити акти, огляди житлових будинків для визнач технічного стану щонайменше двічі на рік, – зазначила заступник голови Комітету ВРУ з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, нардеп Альона Бабак. – Ми за це з вами у минулому році платили гроші, якщо за капремонти ні, то за проведення – сплачували системно. Маємо повне право вимагати інформації про наявність актів технічних оглядів наших будинків, де зазначено: потребує ремонту чи ні. А вже на наступний рік органи місцевого самоврядування могли б передбачати виділення коштів для співфінансування цих робіт.

Все закінчується і починається фінансовою частиною, – заступник голови правління АТ “Ощадбанк” Андрій Стецевич

Одна із суттєвих переваг самоуправління – можливість скористатися Державною програмою енергозбереження. Отримати такі кредити можна в АТ “Ощадбанк”, ПАТ “Укрексімбанк” та “Укргазбанк”.

Загалом в рамках національної програми по енергоефективності отримали кредити 93 об’єднання. Фізичні особи, які напряму брали кредити, отримали кредитів на 1 млрд грн – 70 тисяч осіб.

Важливо, що національна програма продовжена і на 2016 рік.

Якщо говорити про Черкаську область, то ОСББ від “Ощадбанку” отримали 6 кредитів, фізичні особи – 2 421 кредит.

DSC00170

За словами Андрія Стецевича, відкривши ринок енергоефективності, створили додаткові можливості вкладення коштів, бо банки мають надлишкову ліквідність.

Затримки по виплатах, якщо і виникають, вони мають виключно технічний характер.

– Наприклад, є питання до реєстрів. Було таке, що видавали 700 кредитів на день. Середній розмір кредиту 40-50 тис грн для ОСББ, ці суми зростають, адже це лише проби пера. Ми можемо сміливо стверджувати, що 93 кредити, які вже видали, отримають фінансування, – говорить Стецевич.

Випадків неповернення кредитів банкіри не очікують. Говорять, що в усіх країнах Європи за 15 років банки не зафіксували ні одного випадку дефолту.

Загальна схема кредитування населення й ОСББ із компенсацією частини кредиту

Кредит надається шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок продавця (постачальника) енергозберігаючого обладнання, матеріалів на підставі виписаного рахунка на енергозберігаючий товар.

Умови кредитування фактично однакові в усіх банках – партнерах програми, можуть дещо відрізнятися суми відсотків і разова комісія, але загалом відсоткова ставка для населення не перевищує 25% — це умова держави.

При цьому бюджетні кошти не можуть бути спрямовані на оплату будь-яких штрафів і пені, нарахованих згідно з умовами кредитного договору.

Відшкодування частини суми кредиту фізособам-позичальникам здійснюється одноразово, водночас позичальник може отримати відшкодування за кожним із заходів лише раз протягом одного бюджетного року.

Алгоритм надання кредиту й компенсації частини суми кредиту такий:

– фізособа (ОСББ) отримує рахунок-фактуру в магазині на твердопаливний або електричний котел (інше енергозберігаюче обладнання, матеріали) і подає до відділення “Ощадбанку” (“Укргазбанку”, “Укрексімбанку”);

– банк перевіряє платоспроможність позичальника та, якщо не виникає заперечень, укладає з ним кредитний договір;

– банк перераховує кошти на рахунок постачальника (магазину) відповідно до рахунка-фактури;

– фізособа (ОСББ) повинна надати банку підтвердження факту придбання товару (чек, видаткова накладна тощо);

– банк раз на місяць (до 20 числа наступного місяця) формує зведений реєстр виданих кредитів і подає його до агентства Держенергоефективності;

– агентство щомісяця (до 25 числа наступного місяця) перераховує банку кошти для відшкодовування позичальнику до 20% (30%, 40%) частини суми кредиту;

– банк зараховує протягом трьох робочих днів кошти на рахунок позичальника для погашення частини суми кредиту.

На практиці від моменту отримання енергозберігаючого кредиту до компенсації державою його частини минає близько двох місяців.

Важливо, що часткова компенсація кредиту надається за Державною програмою енергозбереження тільки для вартості енергозберігаючого обладнання та матеріалів, а частина кредиту, надана на виконання робіт, компенсації не підлягає.

1-ліст

Детальний перелік енергозберігаючого обладнання та матеріали, які можна придбати в кредит, мають відповідати вимогам і державним стандартам, які наведемо тут.

Олена Шаповал

1
Коментарі

avatar
0 Теми коментарів
0 Відповідь по темі
0 RSS
 
Вподобаний коментар
Популярний коментар
0 Коментарі автора
Нещодавні автори

Реклама

Реклама