«Внутрішній ресурс вичерпано – далі потрібні інвестиції», – Наталія Кравцова про долю «Фармації» (інтерв’ю)

29.02.2016, 13:26

19 лютого в Черкаській обласній раді відбулося голосування за передавання в оренду майнового комплексу комунального підприємства «Фармація». Фактично, конкурс на здавання в оренду «Фармації» на 10 років уже відбувся, тож облрада мала лише «технічно» підтвердити факт такого рішення. Утім напередодні голосування питання в порядку денному набуло величезного резонансу: підприємство «Медіт-М» заявило, що не змогло взяти участь у конкурсі і почало вимагати провести його ще раз. На самій сесії між депутатами виникла кількагодинна дискусія, за результатами якої рішення так і не було ухвалено. «За» проголосували 39 депутатів, утрималися – 14, ще 10 проголосувало проти, не голосували 6 осіб.

кравцоваПерший заступник колишньої голови обласної ради, а нині – депутат облради від ВО «Батьківщина» Наталія Кравцова два роки вивчала питання «Фармації». Обійнявши посаду заступника голови облради у 2014 році, посадовиця особисто побувала в кожній аптеці «Фармації». У серпні 2015 року стала співголовою комісії з вивчення питань щодо результатів фінансово-господарської діяльності комунального підприємства.

Що чекає на «Фармацію» далі та чому її взагалі вирішили здавати в оренду, екс-чиновник розповіла в інтерв’ю кореспонденту «ІнфоМІСТ».

– Як сталося, що підприємство фармацевтичної галузі, яка сама по собі є прибутковою, опинилось у боргах?

– У кращі часи «Фармація» заробляла по мільйону в рік. За моїми підрахунками, підприємство могло би приносити по 5 млн грн. Зокрема, за рахунок здавання зайвого майна в оренду.

За часів керівництва областю Сергієм Тулубом обласна рада ухвалила рішення про злиття «Фармації» з 11-ма комунальними аптеками, що були юридичними особами і самі вели свій бізнес. Загалом це – правильне рішення, оскільки чим більшою є мережа аптек, тим дешевше вдається закупити медикаменти.

Однак коли сесія ухвалила таке рішення, слід було довести це до кінця і ліквідувати юридичні особи. Це дозволило б провести оптимізацію кадрів, запровадити комп’ютеризацію, запустити програму обліку, специфічні програми для фармацевтичного бізнесу, який дозволяє автоматично визначати, який із препаратів є затребуваним.

Крім того, не можна закупляти для сільських аптек дорогий препарат, коли там потрібен, наприклад «Анальгін». Коли ми об’їжджали аптеки, то звернули увагу на асортимент. Соромно про це говорити, але окрім дороговартісних презервативів у деяких аптеках нічого не було. Навіть зеленки!

Цікаво, що коли ми спілкувались із працівниками, то вони говорили, що замовляли дешеві препарати, як «Цитрамон», «Анальгін», йод, лейкопластир тощо… З цього переліку їм привозили два препарати, які вони просили, і двадцять – те, що їм зовсім не потрібне і що ніколи не продасться. З низки причин: препарати дорогі, скоро в них збігає термін придатності, люди навіть не знають, що це, лікарі з їхніх ФАПів навіть не виписують такого і так далі…

– Чому це відбувалось?

– Ми тоді провели службове розслідування. Імовірно, це було вигідно тодішньому директору КП «Фармація» Олегу Борисенку. Часто працівники фармакологічних підприємств звертаються до директорів аптечних фірм, щоб «спекатись» якогось товару, який залежався. За це керівникам аптек найчастіше пропонують певний відсоток – від 7 до 50 %. Звичайно, по жодній бухгалтерії це не проходить. Тобто дехто просто за це отримував відкати. Зрештою всі ці препарати «розпихалися» по аптеках – що хочеш, те й роби. Коли термін придатності збігав, усе списувалось.

У деяких селах ми навіть бачили таку картину, коли на дверях комунальної аптеки висить табличка: сусідня аптека – за такою-то адресою. Декому просто вигідно завалювати власний бізнес – ну, не постачають, то й добре. Зате йому сусідня аптека платить за те, що всіх незадоволених покупців відправляють до нього.

Але якби все було комп’ютеризовано, в режимі он-лайн директор міг би бачити ситуацію навіть у найвіддаленішій аптеці. Бачити, на скільки часто купують певний товар, програма вже автоматично видає, що, скажімо, «Аспірін» закінчиться через 5 днів, «Цитрамон» – за 12. Тоді стає зрозуміло, чим наповнювати той чи той аптечний пункт.

Крім того, слід було налагодити співпрацю з ФАПами. Вони під реалізацію беруть у «Фармації» пігулки. Не можна, щоб «Фармація» «напихала» ФАП пігулками, які він не продає. Начальник ФАПа знає всіх бабусь і який препарат він їм виписує. Він має приходити до «Фармації» і за день до замовлення говорити, що потрібно.

– Представники обласної ради якось доносили ці ідеї до екс-керівника «Фармації»?

– Щоквартально  проводились загальні наради із керівниками комунальних підприємств Черкаської обласної ради. Щороку восени вони на рік захищали свої бюджети. Так от бюджет «Фармації» він подавав чотири разу. І жодного разу ми його не прийняли, тому що він собі прогнозував збитки – погіршення роботи підприємства за умови загальної прибутковості фармацевтичної галузі.

– Коли «Фармація» стала збитковою?

– 2014 рік підприємство офіційно завершило із доходом у 199 тис. грн. Однак на роботу підприємства постійно надходили скарги, тому в нас виникло бажання зробити там фінансовий аудит підприємства. Я пішла до голови обласної ради з пропозицією замовити аудит на всі наші комунальні підприємства. Вона підтримала.

Кожен із керівників сам написав заяву до Держфінінспекції з проханням перевірити своє КП, окрім Борисенка. До нього навіть губернатор на сесії звертався до нього з письмовим зверненням запросити Держфінінспекцію. Але на нього це не вплинуло.

Ми тричі намагалися зайти на підприємство, зверталися у прокуратуру та фіскальну службу, УМВС та СБУ. Ми писали, що боїмося, що у комунальному підприємстві щось відбувається і просимо втручання правоохоронців. Прокуратура створила свою комісію, і ми пішли туди на перевірку. Але Держфінінспекцію на територію «Фармації» так і не впустили, тому що лише вона має право аудиту. Працівники Держфінінспекції туди потрапили після того, як керівництво «Фармації» змінилось.

борисенко
Олег Борисенко. Фото прес-служби міськради

– Це було його добровільне рішення?

– Він не хотів звільнитися. Ми йому говорили: нам не подобається такий стан справ на підприємстві. Тому або змінюйте щось, або йдіть.

Цікаво, що потім ми з’ясували, що майже всі працівники підприємства отримували від 30 до90 % премій.

Я йому сказала, що згідно із законом ми можемо його звільнити, виплативши наперед шість окладів. Коли він зрозумів, що ми все одно його звільнимо, зайдемо на підприємство і нарешті все з’ясуємо, він звільнився.

У травні туди зайшов новий в. о. директора Валентина Ніколенко. Виявилось, що в підприємства вже були збитки близько 2 млн грн.

– Який зараз стан підприємства?

– Дохід від реалізації за період з травня по грудень 2015 року виріс на 70 %. Разом зі зростанням обсягів реалізації покращився фінансовий стан підприємства. До кінця року збитки скоротилися. Станом на 31 грудня збиток становив 1 млн 192 тис. гривень, зокрема 776 тис. – збиток за 2015 рік і 416 – непокритий збиток.

– Якщо збитки вдається скоротити, то нащо віддавати «Фармацію» в оренду?

– Ми не даємо підприємству падати. За цей період провели перемовини з постачальниками на відновлення поставок, переглянули ліміти терміну оплати, змінили асортимент, покращили логістику тощо. Ми щодня їздили в певний район, проводили наради, збирали соцпрацівників, очільників ФАПів. Усім говорили: «Фармація» працює по-новому. Ось директор «Фармації», ось її прямий телефон. Замовляйте медикаменти в нас. Тобто все це ми зробили внутрішнім ресурсом. Але його недостатньо – тепер потрібні кошти. Щоб купити товар, зокрема.

док1 док2

– Чи зверталися ви по фінансову допомогу до обласної ради?

– Улітку ми просили з бюджету для «Фарамації» 7 млн 300 тисяч грн. Цих коштів би вистачило на часткове погашення кредиторської заборгованості (12 млн грн), тобто заплатити за вже набраний товар.

До речі, з цих 12 мільйонів 2,8 – це вже прострочена кредиторка, яка нині в судах, заборгованість перед постачальником – фірмою «Альба». Після банкрутства підприємства всі права та обов’язки фірми перейшли до банку «Київська Русь». А після банкрутства банку – до Фонду гарантування вкладів України. Тепер фонд подав у суд на «Фармацію», щоб вона терміново погасила свій борг. Оскільки він прострочений, зараз уже борг перевищив 5 млн 700 тисяч грн.

Тобто тих семи мільйонів, які ми просили, вистачило б, щоб розрахуватися за прострочену кредиторку, погасити борги і закупити хоч трішки товару… Насправді щоб підприємство функціонувало нормально, туди треба вкласти 12-15 млн грн.

– Чи вдалося віднайти в бюджеті ці 7 млн грн?

– Ні. Грошей не захотіли вкладати, тому що це завідомо мала сума для підприємства на тому етапі, на якому воно було. Область розуміла, що туди потрібно влити мінімум 10 млн, яких у області немає. Наче ти воду ллєш, а дна немає… Питання як стояло: чи почнете ви заробляти грошей стільки, щоб ми більше грошей вам не давали? Зрозуміло, що ні.

Після відмови у спрямуванні коштів із бюджету області департамент охорони здоров’я ОДА звернувся із листом до комісії, що вивчала діяльність «Фармації», в якому було визначено три варіанти подальшого розвитку подій: фінансова підтримка з боку бюджету, передавання в оренду чи у приватну власність і останній – банкрутство. Тоді на нараді і з боку голови обласної ради, і з боку голови обласної адміністрації було озвучено, що жодної приватизації бути не може.

Згодом на сесії було проголосовано рішення віддати в оренду цілісний майновий комплекс КП «Фармація». До речі, ми наполягали саме на тому, щоб здавати в оренду цілісний майновий комплекс.

У «Фармації» є певна кількість аптек сільської місцевості, де на них хрестиком забиті двері. Вони – нерентабельні. Там оборот – 500 гривень, а одна зарплата, мінімум, 2-3 тисячі. А є ще такі, де тече дах, тріщина пішла, півбудинку намагається відвалитися… І так далі. Для того, щоб не прийшов хтось надто розумний і не сказав: я хочу цю аптеку, цю і ось цю, ми хотіли примусити підприємця брати й хороші, і погані. І це вже проблема інвестора, що робити з ними далі. Також була умова, що коли ми забиратимемо приміщення, вони мають бути в не гіршому стані, аніж зараз.

Після голосування на сесії почалася спеціальна процедура. Зокрема, оголосили конкурс, дали оголошення в газету. Крім того, рішення щодо цього було викладено на сайті. Протягом 10 днів було вивчено попит. Також надіслали листи-звернення п’яти найбільшим фармацевтичним підприємствам-постачальникам із пропозицією взяти комунальне підприємство в оренду.

– На яких умовах обласна рада готова надати підприємство в оренду?

– По-перше: жодної приватизації. По-друге – заборона на скорочення мережі аптек. По-третє – комунальне підприємство продовжує виконувати соціальні функції. Четверте – щоб знизилась вартість препаратів у мережі. П’яте – максимальне збереження штату, можливо, зі зміною структури. Тому що зараз там аж 28 бухгалтерів (навіть на найкрупніших підприємствах їх четверо). Шосте – підприємство має брати участь в усіх медичних соціальних програмах. Ну й останнє: обов’язкове отримання ліцензії на наркотичні засоби.

– Скільки підприємств відреагувало на оголошений конкурс?

– Відреагувала лише фірма «ТВА-груп». Ми їх запросили на засідання комісії для оцінки пропозиції та ухвалення попереднього рішення.

Якщо чесно, ми сподівались, що відреагує хтось із місцевих компаній… Очікували ажіотажу, що попереду потяга почнуть подавати заявки. Мабуть, якби «Фармація» була без боргів, так би й було. Проте коли вони побачили все зсередини, то зрозуміли, що як бізнес вона дорівнює нулю. А як мережа підприємство в такому занедбаному стані, що туди ще потрібно вкладати чимало грошей.

Уже під час виступу представника «ТВА-груп» на засіданні, виникла ще одна умова. Так як підприємство зареєстроване в Києві, то сплата податків відбувалася б до бюджету столиці. Тому було запропоновано створити підприємство на території Черкас. Також додатковою умовою була порука ТОВ «ТВА-груп» та статутний капітал новоствореного підприємства не менше 1 млн грн. Зрештою вони погодились створити ТОВ «Фармація-Черкаси».

– Який сенс брати ТОВ «Фарамція-Черкаси» майно в оренду на таких умовах?

– Ми теж у них це питали. За їхніми словами, вони й раніше збиралися «заходити» в Черкаси, проте шляхом будівництва точок. Однак їх зацікавило те, що в нас така мережа вже наявних аптек і хороша 60-річна репутація. Тобто головне для них – геопокриття. Зараз вони присутні в шести областях. Мережу «з нуля» довелося б створювати 2-3 роки. З наявною вже можна працювати – вливши інвестиції.

– Зараз чималого галасу наробила заява представників «Медіт-М» щодо того, що вони не змогли взяти участь у конкурсі. Чи зверталися представники обласної ради листом під час конкурсу до «Медіт-М»?

– За нашими даними, вони не входять навіть у 20-ку найкрупніших підприємств. Черкаська обласна рада звернулася лише до найбільших. «Медіт» – черкаське підприємство, якому було відомо про ухвалення рішення віддавання «Фармації» в оренду. Неодноразово їхні представники були в управлінні майном обласної комунальної власності. Я консультувалась із багатьма місцевими підприємцями щодо розвитку «Фармації». Тому всі знали, що буде конкурс. Просто дехто зрозумів і прорахував, що він не потягне.

12 % від оціночної вартості орендарю доведеться платити щомісяця у бюджет. І обласна рада не має права давати відстрочку на оренду, незалежно від того є борги чи ні. Тобто орендар платитиме щомісяця від 50 до 250 тисяч залежно не від того, в якому зараз стані ринок, обладнання тощо, а залежно від оцінки СОС та рецензії Фонду держмайна). Не всі місцеві компанії можуть собі це дозволити, зважаючи ще й на наявність суттєвого боргу, який переходить до потенційного орендаря.

– Чому, на вашу думку, «Медіт-М» не брало участь у конкурсі?

– Думаю, Олександр Гафіяк (співвласник «Медіт-М», кандидат у депутати у 2014 році, – ред.), до речі, мій однопартієць, людина, яку я поважаю, пропустив термін подавання документів. Зіграв людський фактор.

Уже після виборів я говорила з Олександром Гафіяком, він здивувався, що минули терміни. Питав, як стати учасником конкурсу. Я сказала, що шляху назад немає – тільки суд. Але ж для цього треба час, адвокати тощо. Натомість хтось хоче, щоб ми злякались і оголосили повторно конкурс. Чому нам лякатися? У нас усі документи є, все прозоро.

– Яким буде подальший розвиток подій навколо КП «Фармація»?

– Якби питання ухвалили, почалося б оцінювання, яке згодом рецензує Фонд держмайна. Потім орендар повинен звернутися до Антимонопольного комітету для надання висновку по концентрації.

Але зараз питання знову повинно буде виноситись на розгляд обласної ради. На минулій сесії ми мусили поставити фінальну точку на конкурсі. Не поставивши її, ми даємо право потенційному інвестору (ТОВ «Фармація-Черкаси») судитися з нами. Адже вони понесли витрати: відкрили підприємство, заплатили юридичній фірмі, найняли директора, почали формувати статутний фонд, виконуючи поставлені умови.

Але все, що не робить, все на краще. На сесії виникала низка питань. Для того, щоб не втрачати час, ми попросили «Фармацію-Черкаси» вже зараз вернутися до Антимонопольного комітету, управління майном розробляє проект договору. Вважаємо доцільним замовити оцінку цілісного майнового комплексу та почати роботу по інвентаризації.

Спілкувалась Єлєна Щепак

0 коментарів

Залишити відповідь