«Техогляд по-європейському»
Чого черкаським водіям чекати в найближчому майбутньому
У 2019 році в життя черкаських водіїв може повернутися дещо підзабутий термін «техогляд».

Справа в тім, що відповідно до Угоди про асоціацію Україна має повернути обов'язкову перевірку придатності до експлуатації транспортних засобів для приватних автомобілів.

В ідеалі це має бути оновлене явище, позбавлене ареолу корупції, що остаточно дискредитувала перевірки транспорту в «нульових» роках. Обов'язковий технічний огляд повинен повернутися в нашу країну, увібравши досвід держав-членів ЄС

Що нині відомо про реформу та чого чекати черкаським водіям, – далі в матеріалі.
У липні 2011 року в Україні офіційно скасували обов'язковий технічний огляд автотранспорту. Тоді Верховна Рада, ухваливши відповідний законопроект, залишила процедуру лише для авто юридичних осіб, вантажівок та автобусів. Із серпня, коли закон вступив в силу, паперові талончики зникли із лобового скла автомобілістів.

Відповідне рішення мотивувалося необхідністю ліквідувати корупційні схеми, які широко використовувалися працівниками нині «покійної» Державтоінспекції при проходженні техоглядів.

Про техогляд, а точніше – про реформування сфери техогляду для приватних авто, заговорили вже після підписання Угоди про асоціацію. Так, згідно з документом, Україна має імплементувати вимоги директиви 2009/40/ЄС (втрачає чинність у травні цього року, тож планується впровадження директиви 2014/45/ЄС) про перевірку технічного стану транспорту на придатність до експлуатування у 2019 році.

Імплементувати директиву мав законопроект №4683 (Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу). Його було подано до парламенту ще у травні 2016 року. Проте після розгляду в комітетах, у лютому 2017 року проект було повернуто на доопрацювання уряду, де він і застряг.

Уже в листопаді 2017 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроект №7317, поданий нардепами від фракцій «Народного фронту», БПП та «Відродження». Нині народні обранці ознайомлюють з проектом, а експерти вже встигли охрестити його «привидом старої системи».

Законопроект, на думку фахівців, відображає норми директиви ЄС не повною мірою і дає простір для появи корупції вже в зародку «реформованої» сфери.

Як має відбуватися реформування сфери техогляду в ідеалі, та що ми маємо по факту, розбиратися «Інфомосту» допомагала виконавчий директор ГО "Український центр європейської політики" Любов Акуленко.
Техогляд проводять незалежні СТО або пункти контролю
«Європейський техогляд» для країни: ідеал і реальність
Огляд авто проводитиме не держава, а незалежні СТО. Станції, що відповідають переліку певних вимог (необхідне обладнання, «добра репутація» та кваліфікований персонал), будуть у єдиному реєстрі СТО і отримають право здійснювати техогляд транспорту.

Такі СТО отримають від МВС доступ до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.
Любов Акуленко
пояснює: зараз одне з головних питань в тому, щоб був дієвий механізм, що дає змогу вже наявним СТО долучитися до майбутнього процесу.
- СТО в країні багато, питання в тому, чи потраплять вони у список. По законопроекту взагалі незрозуміло, хто їх уповноважує. Взагалі це має бути заявницький принцип: всі, хто має необхідне обладнання і працівників, можуть податися. Уже коли будуть скарги на неналежно проведений техогляд, забиратиметься дозвіл в експерта або СТО, – розповідає вона. – Крім того, згідно із законопроектом, незрозуміло, коли реєстр СТО буде створюватися. Проте важливі не скільки терміни, скільки те, яким чином реєстр буде сформовано.
На СТО має бути експерт із кваліфікацією, що підтверджена свідоцтвом про відповідність вимогам щодо компетентності.

Експерт підписує сертифікат, що видається за результатами перевірки та несе відповідальність у разі виявлення технічних несправностей в авто.

Любов Акуленко уточнює, що в законопроекті немає вимог до експертів, які можуть здійснювати перевірку. Хоча це має бути зафіксовано у проекті закону, відповідно до нової директиви. Вона наголошує, що це невід'ємна частина реформи техогляду.

Після перевірки авто інформація вноситься у реєстр транспортних засобів. Водієві видається електронний сертифікат, завірений печаткою експерта.

Як вже зазначалося вище, на сертифікаті має бути підпис експерта, відповідального за перевірку, скріплений індивідуальною печаткою – тоді він вважається дійсним. Водій не зобов'язаний возити сертифікат з собою, оскільки вся інформація є в реєстрі.

– Зараз є реєстр МВС, треба щоб доступ до нього отримали СТО. Щоб люди не возилися із папірцями, яких взагалі не повинно бути. Якщо людину зупинили, то мають перевіряти по реєстру. А в законопроекті прописані і папірці, і бланки, і чіпи… Так, паперова форма може бути, але єдине що там може бути – це печатка. Ці бланки і чіпи – спрямовані на дорожчання процедури, – пояснює Любов Акуленко.


СТО або експерт можуть втратити право проводити техогляд

Якщо в автомобілі, що пройшов техогляд, будуть виявлені технічні негаразди або ж трапиться аварія через неналежний технічний стан авто – експерт несе відповідальність.

Якщо ситуація повторюється – експерт або ж і навіть СТО можуть втратити право проводити перевірки.

–Чим більше скарг буде на станцію, тим більше її будуть перевіряти і навіть можуть виключити з реєстру. Тобто дозволяємо всім, хто відповідає вимогам, але будемо перевіряти тих, на кого буде багато скарг, – розказує Любов Акуленко.
Які авто будуть перевірятися?
Директивою ЄС вимагається перше проведення техогляду для легкових автомобілів уже після 4 років їхньої експлуатації, далі – кожні 2 роки, так, як це діє в країнах Євросоюзу.

Натомість поданим законопроектом передбачається, зокрема, техогляд для нових транспортних засобів, перевірка в разі перереєстрації та в разі виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю.
Ці формулювання Любов Акуленко називає «дивними» і подекуди незрозумілими.
За її словами, пункт про перевірку нових авто не відповідає актам законодавства ЄС, у разі зміни власника транспорт може проходити перевірку, але не зобов'язаний.

Фразу про виїзд засобу за межі зони митного контролю України взагалі можна трактувати по-різному. Варто звернути увагу, що подібне угодою про асоціацію не вимагається, а отже, схоже, є самодіяльністю від авторів проекту.
Що кажуть водії?
Поки що дискусії щодо реформування та «європеїзації» сфери техогляду в України точаться на експертному та законодавчому рівні. У черкаській поліції, якої майбутня реформа теж безпосередньо стосується, коментувати повернення вже оновлених перевірок не беруться. Кажуть: зарано щось говорити.

Черкаські водії або ж знайомі із прийдешніми змінами досить поверхнево, або уже налаштовані скептично:
–Думаю, що техогляд можна повертати, але треба, щоб його проводили виключно державні МРЕО, які раніше то робили. Можливо, робити раз на два роки або розробити сітку в залежності від віку авто, за принципом, чим старіша – тим частіше. А щодо корупції, то вона буде в будь-якому випадку, і за умов приватних структур на ринку її буде ще більше, – розповідає водій із 4-річним «стажем» Олександр.

Ми запитали в українців-водіїв, що нині проживають за кордоном, як у країнах ЄС проходить процедура обов'язкового техогляду.

Антон, проживає в Польщі:

–Техогляд у Польщі виконує приватне СТО, а точніше спеціальна станція технічного контролю автомобілів. Водій сам обирає станцію, де буде це робити. З травня цього року вартість зросте до 126 злотих за приватний автомобіль до 3,5 тонн. До цього техогляд був 99 злотих.

На моєму прикладі це було так: я приїхав на станцію, заплатив 99 злотих і потім мій автомобіль взяли на перевірку. Після перевірки з комп'ютера був видрукуваний результат, де було зазначено, що мій автомобіль має одну несправність. Для її усунення мені дається термін 14 днів на будь-якому СТО. Після цього маю ще раз пройти огляд і, згідно з законом, оплатити 20 злотих за кожну виявлену несправність у ході огляду.

Інформація стосовно техогляду вноситься до єдиного реєстру та техпаспорту у вигляді печатки. Якщо поліція запідозрить, що автомобіль несправний, то має право зупинити і перевірити.

Олег, проживає у Франції:

– Як тільки авто виповнюється 4 роки, у тебе є 6 місяців, щоб пройти техогляд. Опісля – ця процедура обов'язкова раз на два роки. Якщо ти купуєш вживане авто, то продавець зобов'язаний продати тобі авто з техоглядом не старішим, ніж 6 місяців.

Проходиш техогляд у приватних підприємствах, які мають на таку діяльність відповідний дозвіл. Загалом перевіряють 124 пункти по авто, від лампочок до стану скла та вихлопу.

Якщо з першого разу авто не пройшло техогляд, тобі дають талон, по якому ти можеш їздити 2 місяці. За цей час ти повинен полагодити автомобіль. Друга перевірка безкоштовна. А так-то послуга вартує десь 55-60 євро. Якщо їздиш без техогляду, то штраф – 135 євро, якщо втрапив у аварію – страховка не покриє.
Як стверджують експерти, нові техогляди – це умова для взаємного визнання результатів перевірок між ЄС і Україною. Наразі ж, щоб заїхати на територію країни-члена ЄС, власник авто має зробити відповідний сертифікат.

Важливою новацією стануть нові електронні реєстри, СТО дадуть додаткові робочі місця, і, ключове, громадяни будуть убезпечені від аварій через невідповідний технічний стан їхнього транспорту.

Безперечно, хотілося б імплементації вище перехованого в найближчі терміни, проте, на переконання фахівців, не в такому вигляді, як це пропонують законотворці. Їх треба ретельно доопрацювати з урахуванням найкращої практики його держав-членів.

Публікацію створено у межах проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу, який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій та "Європейською правдою".