Робота поліцейського - не казка, як думали раніше
Очільник черкаських патрульних Олександр Кокоба
Заходимо до поліцейської їдальні, Олександр Миколайович пригощає журналістів кавою... Цього дня в управлінні суботник, десятки поліцейських, озброївшись мітлами та ганчірками, чепурять територію. Виходимо на вулицю і ми.

- Ви як справжній начальник: поки всі з віниками, ви - з кавою, - звертаюся.

- Я теж зараз приєднаюсь, - посміхнувся у відповідь Кокоба, кинувши пильним оком на колег.

Годиною раніше журналісти ІнфоМОСТу побували на інтерв'ю у начальника Управління патрульної поліції у місті Черкаси.

Кабінет керманича доволі просторий, є окремий стіл для проведення нарад, на стінах - карти міста та області. На підвіконнях - кілька вазонів, які залишилися у спадок від попередників. Каже: частину вже віддав, а ці, що залишились, інколи поливає сам. За усіма процесами у кімнаті спостерігає відеокамера. У закутку - штанга, яку передав колишній очільник Вадим Лісничук.

Того дня із нинішнім керманичем черкаських патрульних Олександром Кокобою говорили про досягнення за майже рік роботи на посаді, проблеми та невдоволення поліцейських, пригадали перше чергування, постріли і торкнулися життя поза стінами управління.
- Ви майже рік перебуваєте на посаді керівника патрульної поліції, вважаєте свою роботу успішною?

- Призначили мене офіційно 2 лютого 2017 року. А з початку листопада 2016-го після переведення Лісничука у Харків – виконував обов'язки. Вважаю, що оцінювати мене з робочих питань повинне керівництво, і, звичайно, суспільство, громадяни. Адже згідно Закону про Нацполіцію, рівень довіри визначає саме суспільство. Це і є основний критерій. Тим не менш від себе хочу сказати, що стараюсь робити все правильно.

- Вас часто порівнюють із Лісничуком, мовляв, до нього було більше довіри з боку патрульних. Чи погоджуєтесь? Якщо так, на вашу думку, в чому причина?

- Ми такого порівняння не проводили, але можливо, і так. Вадим Ярославович дійсно талановитий керівник, це видно і по його наступних кроках вже після патрульної поліції Черкас. Намагатимусь дійти до його рівня. З ним періодично спілкуємось, зідзвонюємось, запитуємо в один одного як справи, ділимося новинами.

- Ваша робота на чолі патрульної поліції Черкас кабінетна чи ви теж патрулюєте? Виїжджаєте на резонансні злочини?

- Раніше виїжджав частіше. Це залежить і від рівня знань та навичок самих поліцейських. Раніше він був значно нижчий, тому доводилось частіше виїжджати на виклики, особливо, коли виникали незрозумілі ситуації, зараз - менше. Присутній частіше на масових заходах, резонансних випадках тощо.
- Який основний характер викликів? Сімейні розбірки, ДТП, бійки… І які райони є найбільш злочинними?

- Категорія викликів абсолютна різна: це і порушення ПДР, і порушення в сфері громадської безпеки, а також виклики кримінального характеру.

Порушення правил дорожнього руху переважають у центральній частині міста, крадіжки із авто – більше в спальних районах в нічний час. Все залежить від категорій вчинення правопорушень.
- Таке враження, що кількість патрулів у місті зменшилась. Це дійсно так?

- Хотілося б трохи більше, але ситуація контрольована. На початку березня 2016 року, коли тільки заступили на службу, у нас було 22 патрульних автомобіля. Зараз – 18-20. Як бачимо, кількість не набагато зменшилась. Просто в деяких патрулів змінився напрямок роботи. Маю на увазі ті, які націлені безпосередньо на безпеку дорожнього руху. Це було пов'язано із новими повноваженнями, які були надані патрульній поліції, зокрема щодо організації безпеки дорожнього руху. Цей відділ займається перевіркою дотримання правил і вимог перевізниками, автобусами, контроль за рухом небезпечних вантажів, великогабаритних транспортних засобів, займаються погодженням, супроводом тощо. Є екіпажі, більше сконцентровані на напрямку силової безпеки, – це так звані екіпажі тактичного оперативного реагування. Ну і, звичайно, ті, які обслуговують виклики на лінію «102».

Є підрозділ водної поліції…

Екіпажів досить багато, але вони працюють по своїх напрямках.

На дамбі поки тривають ремонтні роботи також працюють два екіпажі, третій - займається безпосередньо контролем реверсного руху в часи проїзду, тому значна кількість ресурсу направляється цілодобово і на цю ділянку.
- До речі, які справи у водному патрулі? Попередньо звучали заяви про нестачу комплектів одягу тощо.

- Підрозділи формою забезпечені стовідсотково, це стосується і водного патруля, і патрульних міста. Паливно-мастильними матеріалами і технічними засобами теж забезпечені. Але площа, за яку ми відповідаємо, досить велика, тим більше, що є тенденції до її збільшення, а саме до контролю акваторії Дніпра всієї Черкаської області. Підрозділу цих сил і засобів просто не вистачить, щоб тримати все під контролем. Тому при збільшенні повноважень треба буде поступово розширяти і матеріально-технічну базу, і штат працівників.

- Зі спостережень, патрульні не так часто штрафують пішоходів і неправильно припарковані авто. Чи це так?

- Пішоходів штрафують, як і авто, які припарковані із порушеннями. Адміністративний вплив по всіх напрямках зростає, є порівняльна щомісячна статистика. Цьогоріч адміністративних матеріалів у сфері дорожнього руху складено 8600. В минулому – 5400.
- Черкаські порушники, як і всюди, бувають нахабними. Чи часто є випадки непокори? Де межа спротиву для застосування фізичної сили чи зброї?

- Випадки непокори та нахабства з боку громадян до поліцейських – це досить частий прояв. При необхідності і в законний спосіб поліцейські до таких громадян можуть застосовувати заходи впливу. Але тут не слід забувати і про відповідальність самих поліцейських. Застосування фізичної сили, спецзасобів, вогнепальної зброї чітко регламентовані ЗУ «Про національну поліцію». Ми постійно проводимо моніторинг, здійснюємо аналіз помилок наших патрульних, щоб дотримувалися законодавства у цій сфері і безпідставно не застосовували до осіб силу, спецзасоби і так далі. Перший рік, коли ми запускались, можливо на ці моменти менше звертали увагу, це був процес становлення, елементарної організації управління. Зараз – робота значно змінилась. Процес навчання минув, більше стоїть питання дотримання дисципліни, неперевищення службових повноважень, тому концентруємо увагу саме на ці моменти. Притягаємо до дисциплінарної відповідальності, звертаємо увагу на помилки.

Можливо, саме це і впливало на той рівень ставлення до попереднього керівника, про який ви запитували на початку. Це були різні етапи розвитку нашої діяльності, зараз більша увага концентрується саме на дисципліні патрульних.

- Як часто черкащани-порушники проявляють непокору?

- Статистика свідчить, що, на жаль, люди не завжди бувають виховані, не поважають як і один одного, так і працівників поліції. У сфері громадської безпеки є стаття Кодексу України про адміністративні правопорушення № 185 «Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця». Загалом за цією статтею за 2017 рік складено 260 протоколів. Всього в сфері громадської безпеки за 2017 рік складено майже 2900 адмінматеріалів. А в минулому році - 1450.
- Які норми найчастіше порушують самі патрульні?

- Дисциплінарні стягнення в основному саме через дотримання патрульними правил застосування спеціальних засобів, фізичної сили та затримання громадян. Це серйозні речі, обмеження волі людини, контролюється в першу чергу і прокуратурою. Ми в свою чергу працюємо на упередження, у нас є постійний відеозапис при спілкуванні із громадянами. Тому кожне затримання, застосування фізичної сили чи спеціальних засобів до правопорушника передивляється, аналізується відділом моніторингу. При необхідності звичайно притягуються або до дисциплінарної відповідальності, були і факти коли ми передавали матеріали в прокуратуру для притягнення, можливо, і кримінальної відповідальності.
- Останній відбір до патрульної поліції показав, що ейфорія романтизму професії минула.

- Зменшилась ейфорія і в працівників, які прийшли на роботу. Вони вже повністю відчули, як це бути поліцейським. Також і в тих громадян, які сидять вдома, дивляться телебачення або новини в інтернеті, адже ми часто показуємо роботу патрульних, висвітлюємо найцікавіші моменти. Видно, що не так все казково, як здавалося раніше: є і напади, поранення при несенні служби, отримання травм, образи… Сукупність різних факторів і вплинули.

- Розкажіть про результати відбору.

- Триває відбір і в Умані, і в Черкасах. У Черкасах іде нормальний потік кандидатів, в Умані – гірший катастрофічно. Досі ми набираємо людей. Першу групу ми вже відправили на навчання в кількості 57 чоловік , більша частина з них будуть працівниками в Черкасах. Хочу сказати, що набори будуть постійно, такий собі безперервний процес. Люди цікавляться, але хотілося б, звичайно, більшу кількість кандидатів.

- Звідки некомплект? Це наслідок розширення штату чи звільнення?

- У першу чергу це, звичайно, розширення штату. Ми будемо обслуговувати і траси Черкаської області, і створений новий підрозділ в Умані… Некомплект несуттєвий, близько 10-15%.

- Не секрет, що багатьох кандидатів приваблювала велика зарплата як на той час. Зросла мінімалка, та і ціни зросли. Чи є зарплата мотивацією на сьогодні? Преміюєте поліцейських?

- Намагаємося мотивувати і преміями, не завжди виходить, але намагаємось. Зарплата 8000 грн сьогодні і два роки тому – це зовсім інші гроші. Як і ви сказали, ціни ростуть, є процес інфляції. Хотілось би, щоб грошове забезпечення поліції збільшувалося.

- Наскільки інтенсивною була кадрова ротація? Скільки патрульних за півтора роки роботи звільнились? І чому?


- Із 1 березня 2016 року звільнились за власним бажанням – 26 поліцейських, перевелось до інших підрозділів – 10, звільнених в рамках дисциплінарних стягнень – 4.

- Знову щодо кадрів. Чи не на всю Україну прозвучав скандал з приводу спроб висловлення вам недовіри. Ви всі звинувачення відкидали. Чим завершився конфлікт?


- Приїхала незалежна комісія із департаменту, провела всебічну неупереджену перевірку цієї ситуації. Ті звинувачення, які висувалися, не знайшли підтвердження. Тому деякі особи, які це озвучували, були в рамках дисциплінарного стягнення, звільнені з лав поліції, деякі були звільнені із посад або переведені на нижчі посади.

- На нижчі посади… Маєте на увазі Світлану Андарак?


- І її також.

- А щодо заяв патрульних із приводу вибіркового затримання авто… Чи намагаються тиснути на вас у якихось питаннях представники влади чи бізнесу?

- Такого не було і немає.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Черкаські патрульні "збунтувалися" проти керівника. Кокоба звинувачення спростовує
- І про ситуацію із чотирма патрульними, яких звинуватили у перевищенні службових повноважень. Як стан справ на зараз?

- Один патрульний звільнився за власним бажанням, троє інших працюють. Триває судовий процес. Ось в принципі і все.

- Після скандалів із патрульними в мережі почали з'являтися низка відеороликів за вашої участі, які багато хто називав компроментуючими. Ви знаєте, кому це вигідно?

- По-перше, не вважаю їх компроментуючими. По-друге, це відбувалося саме в той період часу, коли були спроби висловлення недовіри з боку певни хосіб. Вони з'являлися на сторінці в однієї особи у соціальній мережі, ця особа напряму підтримувала зв'язок чи дружній, чи робочий із деякими патрульними. Тому я вважаю, що за допомогою цих відеороликів в той період хотіли мене скомпрометувати. Кому було вигідно? Мабуть, їм.

Є відеоролики, які зроблені взагалі 5 чи 6 років тому, ще за часу моєї колишньої роботи, абсолютно давно. Очевидно, ці особи займалися тим, що скоріш за все шукали в соціальних мережах у моїх знайомих, друзів якісь записи, фото, або відеоролики. Все, що вони змогли знайти, не вважаю компрометуючим.
- Які проблеми патрульної поліції можете окреслити: можливо, матеріально-технічна база, кадри, ставлення черкащан, несправедливість у судах тощо?

- Ці всі моменти, які ви перерахували, так, вони є. З технічним оснащенням особливих проблем немає, автомобілі є, форма і так далі. Графік роботи, можливо, дещо складний, це і впливає при наборі, люди розуміють, треба працювати і вдень, і вночі. Заробітну плату теж не можна назвати високою. Робота поліцейського не є легка. Такі реалії: образи, звинувачення на дорогах трапляються чи не щодня. Хотілося, щоб враховуючи ці всі моменти, зростало грошове забезпечення.

- Часто згадують про розбиті автівки патрульних. Як зараз, втрапляють у ДТП?


- За статистикою ДТП за весь період роботи із 1 березня було 16 ДТП за участі патрульних автомобілів. З них із вини патрульних – лише 4. Так, автомобіль треба відчути, пройшов час і ситуація стабілізувалась. Звичайно, більше було ДТП за участі патрульних у минулому році, ніж у цьому.
- Черкащани не рідко оскаржують дії патрульних у судах. Який відсоток виграшних справ?

- Процент виграшних нами справ у суді близько 70 %, ми відстоюємо свої позиції. Я впевнений, що зараз ситуація значно покращиться, бо в автомобілях з'явилися відеореєстратори, які безпосередньо фіксують правопорушення. Раніше в судах були спірні питання, просили показати відео, а його не було. При цьому свідком був, наприклад, лише поліцейський. Суд інколи сприймав покази поліцейського як свідка, а колись не сприймав. Зараз ці питання будуть відпадати.

- Минулого літа питанням №1 була стихійна торгівля, пам'ятаємо мітинги, конфлікти та перекривання вулиць. Як часто надходять виклики на сьогодні з цього приводу?

- Працюємо в цьому напрямку, виклики надходять. Періодично робимо відпрацювання, виділяємо додатково сили на якісь конкретні адреси, коли люди починають часто скаржитись. Стихійна торгівля не зникає цілком, але точково з більшою кількістю працівників намагаємось проблему вирішувати. Насправді стихійна торгівля є майже у всіх країнах і у всіх містах.

- Раніше ви згадали про попередню роботу? Де працювали до поліції?

- Працював у банку «Пумб». Остання посада, з якої звільнився, - заступник начальника управління з продажу.

- І як потрапили в патрульну поліцію, що мотивувало?


- Також, як і багатьом, мені подобався процес реформування, загорівся, зловив ейфорію, продовжую ловити і зараз (посміхається). Тому подав свою анкету, як і інші патрульні, пройшов усі етапи відбору.

- Ви переїхали із Обухова. Облаштували побут у Черкасах, як часто відвідуєте рідне місто?

- Власного житла у Черкасах ми не маємо, тому винаймаємо власним коштом із родиною квартиру. Так, періодично їздимо, але в основному знаходимось тут.

- Пригадайте своє перше чергування, губилися?

- Перше чергування було в Києві, звичайно, губились. Був величезний об'єм інформації, взагалі інтенсивність роботи в Києві значно відрізняється від тої, яка в Черкасах. І кількість викликів, і масштаби, і пробки на дорогах, було тяжко, перша зміна пройшла складно. Але поступово звикали.
- Чи доводилося діставати пістолет із кобури?

- Так, коли я ще працював в Києві. До речі, я перший патрульний поліцейський в Україні, який застосував вогнепальну зброю, прицільно у людину. Це був звичайний виклик на 102, скаржились на те, що чоловіки голосно слухаюсь музику. Ми з хлопцями приїхали на виклик, відкривши двері, побачили, що один з громадян тримав гранату в руці і палець був на чеці. У нецензурній формі він сказав, що зараз всіх зірве. Ситуація була напружена, тому довелося застосувати вогнепальну зброю.

- Ви вистрелили в руку?

- Ні, в область живота. Правопорушника було знешкоджено.

- Вас можна назвати не надто публічною особою. Ви не ведете «Фейсбук», наприклад. Чому?

- Спілкування мені вистачає в роботі, але за певними моментами у соцмережах слідкуємо. Ми маємо прес-службу, яка отримує за це заробітну плату. Хоч особисту сторінку я не веду, намагаюсь бути в курсі подій.

- Вас немає в жодній мережі?

- Ні, немає.

- Яке життя Олександра Кокоби не патрульного?

- Намагаюсь, звичайно, займатись спортом, зараз не так легко знайти час. Ось у кабінеті є навіть інвентар (показує на штангу), Лісничук залишив у спадок. Зараз родина, робота, спорт.

- Чи порушували ви колись самі?

- До поліції, можливо, і порушував, але не злісно. Працюючи тут, розумію відповідальність, намагаюся бути прикладом , на червоне світло дорогу не переходжу (посміхається), навіть якщо немає автомобілів.

- Достатньо вам зарплатні, щоб встояти перед гіпотетичними фінансовими спокусами?

- Якщо я знаходжусь досі тут, то так.

Автор: Олена Шаповал
Фото: Сергій Макаренко
сайт "ІнфоМІСТ"
1 коментарів

Залишити відповідь